Wel of niet kiezen voor lockers op kantoor? 7 belangrijke vragen

Lockerkasten op kantoor, een trend die we het afgelopen jaar steeds meer zien. Twijfelt u of lockers ook een mooie aanvulling zijn voor uw kantoor? Wij hebben zeven belangrijke vragen voor u op een rij gezet.

1. Wilt u flexwerkplekken introduceren?
Over de voor- en nadelen van flexwerkplekken is al veel gezegd, Maar als u deze manier van werken wilt te implementeren op kantoor, kunnen lockers een onmisbaar element zijn. Medewerkers hebben immers een veilige plek nodig waar zij hun spullen kunnen opbergen als ze aan het einde van een werkdag naar huis gaan.

2. Wilt u een kleiner kantoor?
Een ander voordeel van de combinatie van flexwerkplekken en lockers, is dat u minder ruimte nodig heeft. En dit kan natuurlijk aanzienlijk schelen in de kosten als u daardoor minder vloeroppervlakte nodig heeft. Sommige bedrijven hebben bijvoorbeeld zeven bureaus op tien medewerkers. Iets wat prima kan als medewerkers geen eigen bureau hebben en hun spullen aan het eind van de dag veilig kunnen opbergen in een kluisje. Zeker als u stimuleert dat medewerkers regelmatig thuis werken of als uw bedrijf veel medewerkers heeft die regelmatig buiten de deur werken is deze formule prima werkbaar.

3. Denkt u erover om een deel van uw kantoor te verhuren aan freelancers of als co-working space?
Steeds meer bedrijven stimuleren dat hun medewerkers buiten de deur mogen werken. Soms omdat het de productiviteit stimuleert, maar het kan ook zijn dat er meer economische redenen aan ten grondslag liggen. Als het geen optie is om de overgebleven kantoorruimte simpelweg niet meer te huren, kunt u ook kijken of er wat extra geld mee te verdienen is. Bijvoorbeeld door een co-working space op te zetten of losse bureaus te verhuren aan freelancers. Zeker in de steden is er zeker vraag naar dit soort ruimtes.

Voor hen is het vaak minder eenzaam dan wanneer ze altijd thuiswerken en voor u levert het mooi wat extra inkomsten op.

4. Werken veel van uw medewerkers parttime?
Misschien heeft u medewerkers die voornamelijk parttime werken en worden hierdoor regelmatig niet alle bureaus bezet. Zonde toch? Ook medewerkers die op verschillende vestigingen werken, hebben wellicht niet altijd een eigen bureau nodig. Maar juist voor hen is het wel fijn als ze niet altijd al hun spullen mee hoeven nemen. Kluisjes kunnen in zo’n geval een handige uitkomst zijn.

5. Zijn de bureaus rommelig?
Of er nou wel of niet met flexwerkplekken gewerkt wordt, lockers zijn perfect om te zorgen dat de bureaus zowel gedurende de werkdag als aan het einde ervan netjes zijn. Dus is de rommel die blijft slingeren op bureaus u een doorn in het oog? Dan zouden lockers wel eens een mooie aanvulling kunnen zijn.

Eén van de redenen waarom bedrijven vandaag de dag kiezen voor een minimalistische en moderne inrichting, is omdat een nette werkomgeving de werkprestaties bevordert. Er is minder afleiding en dat komt de concentratie ten goede. Jassen op stoelen, tassen op de grond en snacks naast het beeldscherm zorgen voor meer ruis en daarmee minder focus. Met een kluisje is het voor medewerkers duidelijker waar ze hun spullen moeten opbergen en blijft het kantoor netjes.

6. Wordt er met gevoelige informatie gewerkt?
Het kan zijn dat er bij u op kantoor gewerkt wordt met documenten of informatie die gevoelig is. Met lockers heeft u een plek om dit soort zaken veilig in op te bergen. Allerlei zaken die vroeger vaak in afgesloten archiefkasten werden bewaard, zoals bedrijfsrekeningen, contracten, informatie van personeelszaken etc., kunnen nu in een aantrekkelijk uitziende lockerkast bewaard worden.

7. Is er voldoende ruimte?
Hoewel lockers vooral ook ruimte kunnen opleveren, is het wel verstandig om van tevoren goed te checken hoe u uw kantoor wilt inrichten. Een wand met lockers kan bijvoorbeeld prima een scheidingswand vormen tussen twee delen van het kantoor.

Wilt u meer weten over het gebruik van lockers op kantoor? Bekijk dan ons aanbod, of neem contact op met onze klantenservice. Zij helpen u graag verder!