Thuiswerken: zo creëert u het ideale kantoor aan huis

Thuiswerken is al lang niets nieuws meer. Veel bedrijven laten hun werknemers regelmatig thuis aan de slag gaan. En dat is goed voor de productiviteit, de betrokkenheid van medewerkers en het zorgt ervoor dat het ziekteverzuim een stuk lager ligt. Maar, een goede werkplek is wel noodzakelijk om van deze voordelen te kunnen profiteren. Daarom een aantal tips waarmee u een ideale werkomgeving creëert in uw eigen huis.

Niet iedereen heeft thuis de ideale werkplek voorhanden. Sommigen hebben een apart kantoor met een goed bureau en een comfortabele bureaustoel, waar ze ongestoord kunnen werken. Maar anderen werken in een ruimte die eigenlijk bedoeld is als woonkamer, keuken of zelfs slaapkamer. Hoe zorgt u ervoor dat u ook in dit soort ruimtes effectief kunt werken?

1. Wat heeft u echt nodig?
Maak een lijstje van dingen die u echt nodig heeft als u aan het werk bent. Bijvoorbeeld een bureau, stoel, computer, telefoon, notitieblok en een paar goede pennen. Denk bijvoorbeeld aan de dingen die u gebruikt als u op kantoor werkt. Welke items zijn echt noodzakelijk als u thuis aan de slag gaat?

2. Vind de perfecte werkplek
Ga in uw huis op zoek naar een plek waar u comfortabel aan het werk kunt. Zijn er bijvoorbeeld hoeken in huis die weinig gebruikt worden? Kijk of u er een bureau kwijt kunt. Probeer zo veel mogelijk vast te houden aan de bestaande indeling van uw woning. Uw huis moet natuurlijk wel uw huis blijven.

3. Controleer uw inventaris
Welke zaken heeft u al in huis of kunt u vanuit kantoor meekrijgen? Heeft u bijvoorbeeld een goede bureaustoel waar u een paar uur op kunt zitten zonder dat u last krijgt van uw rug? Bespreek op kantoor wat de opties zijn. Schaf zo nodig nieuw meubilair aan.

4. Ruim op
Op kantoor geldt misschien een ‘clean desk policy’ of wordt gewerkt met flexwerkplekken. Probeer als u thuiswerkt, uw bureau ook zo opgeruimd mogelijk te houden. Zo bent u minder snel afgeleid en kunt u zich beter op uw werk focussen. Ruim eens in de zoveel tijd ook uw computer of laptop op. Maak back-ups en gooi oude bestanden weg.

5. Zorg voor voldoende rust
Eén van de valkuilen bij thuiswerken, is dat er veel afleidingen zijn die uw aandacht vragen. Een was die gedaan moet worden, een kind dat om aandacht vraagt of de afwas van de avond ervoor die nog in de keuken staat. Natuurlijk kan het zijn dat er af en toe eens iets tussendoor komt als u thuis aan het werk bent, maar probeer dit tot een minimum te beperken. Zijn er andere mensen in huis? Zorg dat ze weten dat u aan het werk bent en eigenlijk niet gestoord kan worden. Staan er huishoudelijke klusjes op de to-dolijst? Probeer deze af te ronden voordat u aan het werk gaat, anders blijven ze constant in uw achterhoofd hangen. Zo creëert u de rust die u nodig heeft om geconcentreerd te kunnen werken.

Wat heeft u nodig als u thuiswerkt?
Vind u het lastig om te bepalen welke zaken echt noodzakelijk zijn om effectief thuis te werken? Deze items moeten in ieder geval op uw lijstje staan:

  • Bureau: bedenk of u een standaard bureau wilt, of bijvoorbeeld liever voor een zit / sta bureau kiest.
  • Stoel: houd er rekening mee dat u een paar uur per dag op de stoel moet zitten.
  • Lamp: niets zo vervelend als in het donker werken.
  • Kastruimte: heeft u een archiefkast nodig? Of heeft u aan een ladekastje voldoende?

U hoeft natuurlijk niet de hele inrichting van uw woning om te gooien; liever niet zelfs. Houd in uw achterhoofd dat uw huis voornamelijk een plek is om te leven en waar u eventueel een paar uur per week aan het werk gaat.

Hoe werkt u het prettigste thuis?