Lunchen achter het bureau?

Het is lunchtijd, maar die ene opdracht is nog net niet af, of dat ene telefoontje moet eerst nog even gepleegd worden. Wat we al snel doen is dan de meegebrachte lunch achter het bureau opeten, of even snel rennen naar het bedrijfsrestaurant om de lunch te halen en vervolgens weer snel terug rennen naar het bureau om te lunchen. Dit scenario is in vele bedrijven de gewoonste zaak van de wereld en is bijna deel geworden van menig bedrijfscultuur.

Het nuttigen van de lunch achter het bureau lijkt efficiënt en onschuldig, maar is dat zeker niet. Ten eerste is het belangrijk dat de rust genomen worden om te eten en gebruik te maken van deze pauze. Indien er aan één stuk wordt doorgewerkt zonder (eet) pauze, verlaagt dit de arbeidsproductiviteit. Een korte pauze zorgt ervoor dat de aandacht goed bij het werk blijft en de arbeidsproductiviteit op een goed niveau blijft. Als werkgever is het dus ook belangrijk om ervoor te zorgen dat medewerkers hun lunchpauze goed gebruiken. Een ander punt in menig kantoor is, dat het bedrijfsrestaurant ongezond eten verkoopt. Ongezond voedsel zorgt voor overgewicht en kan allerlei lichaamsklachten tot gevolg hebben. Onderzoek wijst uit dat indien het eten niet van huis wordt meegenomen, maar wordt gekocht in het bedrijfsrestaurant of bij een winkel of supermarkt in de buurt, dit in het overgrote deel van de gevallen ongezond eten is.

5 tips voor het lunchen op kantoor

  1. Neem de tijd voor de lunchpauze en verzet de gedachten zodat na de lunchpauze het werk weer de volledige aandacht krijgt. Een korte pauze van 20 minuten werkt al erg effectief.
  2. Maak thuis een gezonde lunch klaar en houd deze vers door die op het werk direct in de koelkast te leggen.
  3. Mocht het onverhoopt toch een keer gebeuren dat aan het bureau wordt geluncht, zorg dan voor een schoon bureau. Was bij voorkeur ook voor het eten je handen aangezien op een toetsenbord en muis vaak menig bacterie rondzwerft.
  4. Combineer het lunchen met een korte wandeling in de buitenlucht.
  5. Praat tijdens de lunch met collega’s over niet werkgerelateerde zaken, zodat de persoonlijke relaties kunnen verbeteren hetgeen ook de arbeidsrelatie ten goede zal komen