Kosten die u kunt verwachten voor een flexwerkplek

Als u ZZP’er bent kun je op meerdere manieren uw werkplek uitkiezen. Bijvoorbeeld thuiswerken, een kantoor huren, op het kantoor werken van uw opdrachtgever of u kiest voor een flexwerkplek. Als u kiest voor een flexwerkplek zal u merken dat het lastig is in te schatten hoeveel kosten u hieraan kwijt bent. De kosten zijn minder goed in kaart te brengen dan wanneer u thuiswerkt of op het kantoor van uw opdrachtgever. Hoewel deze opties wellicht het goedkoopste zijn, zijn ze misschien niet het meest waardevol. Dankzij een goede flexwerkplek komt u in contact met andere ondernemers en dat kan altijd uitmonden in geweldige creativiteit, goede contacten en nieuwe ideeën. Om u te helpen het kostenplaatje iets beter in kaart te brengen, hebben we onderstaand een aantal zaken op een rij gezet die van invloed zijn op uw portemonnee.

Locatie bepaalt de prijs
Met flexwerkplekken huren gaat het eigenlijk hetzelfde als met huizen huren: hoe meer de locatie in het centrum van de stad ligt, hoe duurder. Het centrum van Amsterdam is natuurlijk een erg populaire plek en daarom ook meteen een hele dure plek. Dit heeft te maken met de bereikbaarheid, uiteraard de locatie en de prijs van de grond. Vraag uzelf dus af hoe waardevol een kantoor in Amsterdam is. Gaat u hierdoor meer geld binnenhalen? Want meer geld heeft u zeker nodig. Een kantoorruimte in Amsterdam kost al snel boven de 1000 euro per maand, terwijl u voor een kantoorruimte in bijvoorbeeld Abcoude ongeveer 300 euro per maand kwijt bent.

Kiest u voor een vaste werkplek of flexwerkplek?
Een plek huren waar u kunt werken in de aanwezigheid van collega-ondernemers kan op twee manieren. U huurt een vaste plek voor een langere periode, bijvoorbeeld een half jaar. Of u huurt een flexwerkplek voor een dag of voor maar een paar uur. Een vaste werkplek is voor de ZZP’er en freelancer die langere projecten hebben lopen en het fijn vinden om een eigen vaste werkplek te hebben. U kunt dan de ruimte per maand (ongeveer 600 euro) of de ruimte voor een langere periode tot uw beschikking hebben. Het leuke hiervan is dat u de ruimte ook wat kunt inrichten om het zo eigen te maken. Zoals een lichte T-poot bureau, goede bureaustoel en nog een mooie design lamp. Wil u echter maar voor een paar uur of een dag even ergens anders werken, dan zijn flexwerkplekken beter. Deze werkplekken huurt u per dag of per uur.

Waar gaat u de ruimte voor gebruiken
Een ruimte huren hoeft natuurlijk niet alleen maar om te werken. Er zijn diverse andere redenen waarom het beter is een externe plek te huren. Denk aan workshops of trainingen geven. Of misschien wilt u een ruimte huren om klanten te ontvangen. Het is belangrijk dat u de ruimte aanpast aan het doel. Als u bijvoorbeeld trainingen geeft heeft u een grotere ruimte nodig voor uw mensen en misschien moet u ook plek hebben voor een whiteboard of beamer. Een grotere ruimte brengt natuurlijk meer kosten met zich mee.

Ontvangt u veel klanten?
Als u veel klanten ontvangt op uw werkplek is het goed hiermee rekening te houden. Zo komt het beter over als uw klanten worden verwelkomd door een receptie. Hier kunnen extra kosten aan zitten.

Houd ook rekening met aanvullende faciliteiten
Denk voordat u een ruimte gaat huren ook aan de volgende kosten en kijk na hoe dit overal geregeld is:
– Wifi: is er gratis Wifi of moet u betalen?
– Zijn er extra kosten voor een bureau, ladekast of garderobe?
– Heeft u een telefoonverbinding nodig en is die aanwezig? Zijn daar kosten aan verbonden?
– Is de koffie, thee of andere dranken inbegrepen in de prijs of moet u die extra betalen? En zijn er überhaupt wel faciliteiten hiervoor?
– Is er een catering aanwezig, wilt u hier gebruik van maken en wat zijn de kosten hiervan? Of zit de catering inbegrepen in de prijs?
– Heeft u een vergaderruimte nodig en is deze aanwezig?
– Zijn er parkeerplaatsen en moet u deze huren of zijn deze gratis?