Kantoormeubilair uitzoeken: vijf tips die de zoektocht gemakkelijker maken

We brengen een groot deel van onze dag door op kantoor. Te veel mensen werken in een kantoor dat slecht is ingericht of totaal niet aansluit bij de identiteit van het bedrijf. Maar wist u dat een effectieve, persoonlijke werkomgeving waar goed over nagedacht is bij het inrichten een groot verschil maakt in de effectiviteit en productiviteit van een medewerker? Of u nou een groot kantoor of een klein kantoor aan huis wilt inrichten, er is een aantal overwegingen die u altijd in uw achterhoofd moet houden.

Maak een lijstje
U gaat ook niet zonder boodschappenlijstje naar de supermarkt, dus waarom zou u wel meubilair gaan aanschaffen zonder dat u precies opschrijft waar u naar op zoek bent. Dat begint al als u gaat nadenken over de dingen die u nodig heeft op kantoor. Schrijf alles op, ook dingen als een computer, een printer, archiefkasten etc. Denk na over de manier waarop u deze dingen gaat gebruiken op kantoor. Als u bijvoorbeeld een grafisch ontwerper bent, heeft u waarschijnlijk een groter bureau nodig. En bent u consultant? Dan heeft u waarschijnlijk een grotere archiefkast nodig om alle dossiers in te bewaren én een ruime vergadertafel om klanten te ontvangen. Zo heeft ieder beroep z’n eigen benodigdheden.

Locatie
De kans is groot dat u niet veel kunt doen aan de locatie van uw kantoorruimte, maar het blijft belangrijk om van tevoren na te denken over hoe u de ruimte die u tot uw beschikking heeft, zo optimaal mogelijk kunt gebruiken. Denk na over de locatie van de ramen, de muren en de ingang van uw kantoor. Als u een kantoor aan huis gaat inrichten, probeer uzelf dan compleet af te sluiten van het leven in huis; geluiden uit de keuken of woonkamer etc. kunnen u alleen maar afleiden. Het is belangrijk om een plek te kiezen waar u zich volledig kunt focussen op uw werk.

Zorg dat het werkt
Kwalitatief goed kantoormeubilair moet naadloos integreren met techniek én efficiënt zijn. Hou bij het aanschaffen van nieuw meubilair rekening met de apparaten die u nodig heeft. Is daar plek voor? Kunnen de snoeren van uw computer en telefoon mooi weggewerkt worden? En kies altijd voor een ergonomische stoel met de juiste steun voor uw lichaam.

Hou vast aan een stijl
Houdt u van een industriële look in uw kantoor? Of bent u meer van het klassieke meubilair? Wat uw stijl ook is, zorg dat uw kantoor een mooi geheel van een bepaalde stijl uitstraalt. Hou rekening met die stijl bij al het meubilair dat u aanschaft.

Een georganiseerd kantoor
Een goed bureau is één ding, maar als hij bedolven ligt onder stapels papierwerk en kantoorbenodigdheden, ziet dat er niet professioneel uit. Denk er daarom bij de aanschaf van nieuw kantoormeubilair ook zeker aan of er voldoende ruimte is om alles op te bergen. U heeft daarvoor verschillende opties. Zo kunt u bijvoorbeeld kiezen voor een archiefkast op wieltjes. Het voordeel hiervan is, dat u de bovenkant hiervan ook nog als extra werkruimte kunt gebruiken. Werkt u met gevoelige informatie? Kies dan voor een archiefkast die op slot kan. En heeft u maar weinig ruimte tot uw beschikking? Overweeg dan eens om planken op te hangen.

Besteed aandacht aan de details als u meubilair gaat kopen, dan weet u zeker dat u de spullen koopt waar u en uw werknemers echt op zitten te wachten.