Een opgeruimd kantoor

Een rommelig kantoor brengt veel onrust met zich mee. Je bent niet alleen makkelijker het overzicht kwijt, maar het is ook niet prettig om tussen de rommel te moeten werken. Bovendien blijkt uit diverse onderzoeken dat een opgeruimd kantoor de productiviteit verhoogt. Je wordt niet afgeleid door andere zaken, waardoor de concentratie toeneemt. Een andere praktische bijkomstigheid is dat de dingen gewoonweg makkelijker terug te vinden zijn.

Het is daarom van belang om de werkplek opgeruimd te houden. Een opgeruimd bureau is een eerste stap. Laat papieren niet onnodig slingeren, maar berg ze op in postbakjes of werk met mapjes met een duidelijke indeling. Houd het bureau verder schoon. Laat geen koffiebekertjes slingeren en eet bij voorkeur niet achter het bureau.

Kantoorkasten

Ook kasten spelen een belangrijke rol in een opgeruimd kantoor. Hoewel er steeds meer wordt gedigitaliseerd, werken veel bedrijven nog met papieren archieven. Kantoorkasten zijn er in veel verschillende soorten en maten. Denk aan roldeurkasten, draaideurkasten, hangmappenkasten, (akoestische) schuifdeurkasten, dressoirkasten en verrijdbare ladeblokken.

Grote verschil tussen roldeur- en draaideurkasten is de benodigde ruimte. Doordat bij een roldeurkast de deur in de kast zelf verdwijnt, heeft hij niet veel ruimte nodig. De kast kan ook makkelijk open blijven staan zonder dat het storend is. Een praktische kast dus. Maar als de ruimte geen probleem is, is een draaideurkast – die vaak iets goedkoper is – ook een goede optie.

Naast praktische opbergruimte wil het oog natuurlijk ook wat. De uitstraling van kantoormeubilair wordt dan ook steeds belangrijker. Zo zijn er naast stalen kasten ook houten (dressoir)kasten verkrijgbaar, die het kantoor een warme en luxe uitstraling geven.

Logisch systeem
Bij alle kasten is het van belang te zorgen voor een logisch systeem, waardoor de benodigde papieren of spullen snel kunnen worden gevonden. Dit kan op alfabet of op jaar, maar bijvoorbeeld ook op kleur. Zorg er verder voor dat sprake is van een logische koppeling tussen het digitale en papieren archief. Steeds vaker zullen papieren documenten worden gekoppeld aan documenten in het digitale archief. En is een project afgerond? Berg alles dan direct op in het archief. Dan blijft het ook overzichtelijk!