7 werkgerelateerde kwaaltjes én hoe u ze voorkomt

De gemiddelde werkende persoon spendeert het grootste gedeelte van zijn/haar tijd op het werk. Niet zo gek dus dat ons werk een grote invloed kan hebben op onze gezondheid. En wanneer we ons niet optimaal voelen, heeft dat zo z’n impact op onze taken. Mentaal en fysiek gezond blijven is dan ook essentieel om productief te zijn. Maar wat zijn eigenlijk de meest voorkomende werkgerelateerde kwaaltjes? En belangrijker nog, hoe voorkomt u ze?

Waarschijnlijk heeft iedere kantoormedewerker op een willekeurig punt in zijn/haar carriere wel eens last van één of meerdere van deze kwalen. Deze tips helpen u om ze te voorkomen óf te genezen.

1. Bedriegerssyndroom
Vrijwel iedereen kent het wel, het gevoel dat we eigenlijk maar wat aanmodderen op kantoor en geen idee hebben wat we aan het doen zijn. Twijfelen aan uw eigen kunnen kan een ontzettend groot effect hebben op uw werk en hoe u zichzelf presenteert tegenover anderen. Het kan zelfs voorkomen dat we nieuwe uitdagingen aangaan.

Het bedriegerssyndroom is twijfel over uw eigen professionele kunnen. Mensen die hier last van hebben voelen zich een bedrieger en hebben het gevoel dat ze elk moment ontmaskert kunnen worden als iemand die eigenlijk vrij weinig kan.

 Wat kunt u doen?

  • Positioneer uzelf als ‘thought-leader’ in uw vakgebied door iemand anders te helpen. Bijvoorbeeld in de vorm van mentorschap of als stagebegeleider. Op deze manier kunt u uw expertise laten zien én tegelijkertijd uw zelfvertrouwen een boost geven.
  • Schrijf uw prestaties op én noteer elk compliment dat u krijgt. Op het moment dat u zich even niet zo lekker voelt, kijkt u naar dit document om te zien wat u allemaal heeft bereikt. Dat geeft uw zelfvertrouwen ongetwijfeld een boost.
  • Accepteer mislukkingen, want ze zijn niet te voorkomen. Het is belangrijker hoe u met die mislukkingen omgaat. Als u elke tegenslag ziet als iets om van te leren, kunt u die tegenslagen gebruiken om van te groeien.

2. Angst om iets te missen
Met alle programma’s die we tegenwoordig nodig hebben om ons werk te doen, groeit ook het aantal notificaties dat we op een dag krijgen. En dat kan behoorlijk stressvol zijn! Beter leren omgaan met de diverse meldingen kan stress verlichten en u helpen om zich beter te kunnen concentreren.

Als u de angst heeft om allerlei meldingen en notificaties te missen, kunt u zich nerveus en gespannen voelen als er een melding binnenkomt en u niet direct checkt wie of wat het is. Dit kunnen meldingen van e-mails, smsjes, appjes of andere programma’s zijn. Het kan leiden tot een gebrek aan focus en een hoger stressniveau.

Wat kunt u doen?

  • Spreek met uzelf af dat u uw e-mail slechts op een aantal vaste momenten per dag checkt.
  • Zet meldingen van allerlei applicaties uit als ze niet onmisbaar zijn voor wat u op dat moment aan het doen bent. Zet alle meldingen uit als u 100% gefocust aan een taak moet werken.
  • Wees niet altijd beschikbaar. Door direct te reageren op e-mails en notificaties, wekt u bij anderen de indruk dat u altijd bereikbaar bent.

3. Burn-Out
De burn-out is een van de meest bekende werkgerelateerde kwaaltjes. Ook omdat het zo ontzettend vaak voorkomt tegenwoordig. Het is belanrijk om de controle te houden over stress en te zorgen dat het geen effect heeft op uw mentale en fysieke gezondheid voordat een burn-out onvermijdelijk is.

Een burn-out ontstaat wanneer u chronische stress ervaart op uw werk en u daar niet op een goede manier mee om gaat. Mensen die last hebben van een burn-out voelen zich uitgeblust, preseteren minder en voelen zich slecht over het werk dat ze afleveren.

Wat kunt u doen?

  • Praat met iemand op kantoor. Misschien een manager of iemand van personeelszaken. Blijf praten over uw gevoelens voordat het te veel wordt en u vanuit het niets ineens thuis komt te zitten.
  • Maak gebruik van uw vakantiedagen. Natuurlijk, als u eenmaal last heeft van een burn-out, is het niet opgelost met een vakantie. Maar even weg zijn van kantoor kan wel goed zijn om een burn-out te voorkomen. U hoeft niet meteen naar het buitenland, even lekker thuis zijn is ook prima.
  • Maak een plan om om te gaan met stress. Een goede balans tussen werk en privé is daarbij essentieel.

4. Overprikkeld raken
De hoeveelheid prikkels waar u op een gemiddelde dag op kantoor mee in aanraking komt, kan ervoor zorgen dat u overprikkelt raakt. Het kan zijn dat u vervolgens erg heftig op dit soort prikkels reageert en dat u bijvoorbeeld last krijgt van angsten.

Wat kunt u doen?

  • Pauzeer regelmatig. Neem meerdere korte breaks gedurende de dag. Laat uw telefoon op uw bureau achter en neem even de tijd voor uzelf.
  • Probeer een stillere werkplek te vinden. Als het allemaal even te veel wordt rondom uw bureau, probeer dan een stillere plek te vinden waar u uw werk kunt doen. Investeren in een geluidswerende koptelefoon kan ook een slimme oplossing zijn

5. Droge ogen
Als u een gemiddelde kantoorbaan hebt, besteedt u waarschijnlijk een groot deel van uw dag starend naar een computerscherm. Dit kan leiden tot droge ogen, omdat we niet zo vaak knipperen als we naar een beeldscherm kijken. Tot wel 66% minder zelfs!

Als u last hebt van dit kwaaltje, voelen uw ogen droger aan dan normaal. Dit kan een irriterend gevoel geven en vermoeide ogen veroorzaken.

Wat kunt u doen?

  • Draag een bril in plaats van contactlenzen. Lenzen verergeren droge ogen omdat vocht minder makkelijk onder de lens kan komen. Als het kan, kies dan voor een speciale computerbril met anti-reflecterende glazen en een speciale tint die vermoeide ogen voorkomt en het irriterende gevoel verlicht.
  • Plaats uw beeldscherm net iets onder ooghoogte. Als het scherm hoger staat, moet u uw ogen wijder openen om het beeldscherm goed te kunnen zien.
  • Hou u aan de 20-20 regel. De kans is klein dat u helemaal aan uw beeldscherm kunt ontsnappen, maar u kunt droge ogen wel zo veel mogelijk voorkomen. Kijk daarvoor elke 20 minuten voor minstens 20 seconden naar iets wat minstens een halve meter van u vandaan is.

6. Beslissingsmoeheid
Op een gemiddelde dag nemen we zo’n 35.000 beslissingen. Niet zo gek dus dat we ons aan het einde van de dag vermoeid voelen. Hoe meer beslissingen we nemen, hoe lastiger het later kan zijn om beslissingen te nemen. Iets wat er zelfs toe kan leiden dat we het nemen van beslissingen helemaal gaan vermijden.

Wat kunt u doen?

  • Minimaliseer het aantal beslissingen dat u moet nemen. Maak een routine van zo veel mogelijk beslissingen. Bepaal bijvoorbeeld de avond van tevoren wat u de volgende dag aandoet en eet iedere dag ongeveer hetzelfde als lunch.
  • Delegeer beslissingen waar mogelijk. U hoeft niet iedere beslissing zelf te nemen. Delegeer zaken naar anderen als u het gevoel dat u te veel beslissingen moet nemen.
  • Geef uw beslissingen deadlines om te voorkomen dat u ze maar uit blijft stellen.
  • Hak de belangrijkste knopen aan het begin van de dag door, dan bent u nog fris. Bovendien blijven die beslissingen dan niet de hele dag door uw hoofd malen.

7. Slechte houding en rugpijn
De juiste lichaamshouding aannemen (en vasthouden!) tijdens het werken is niet gemakkelijk. Het kan oncomfortabel en zelfs pijnlijker voelen dan de houding die u gewend bent. Maar dat betekent niet dat het beter is om dan maar helemaal niets te doen. Een slechte houding kan leiden tot rugklachten, dus actie is nodig!

Wat kunt u doen?

  • Pas uw houding aan. Dit klinkt als een gemakkelijke oplossing, maar het is makkelijker gezegd dan gedaan. Analyseer uw werkhouding (of vraag een collega om een foto te maken op het moment dat u even niet kijkt) en wat u beter kunt doen. Dit kan even lastig zijn in het begin, maar uiteindelijk zal uw rug u dankbaar zijn.
  • Pas uw stoel aan zodat deze uw rug optimaal ondersteunt. Dit werkt het beste met een ergonomische bureaustoel.
  • Beweeg! Een beetje beweging kan wonderen doen om rugpijn te verlichten. Sommige stretchoefeningen kunt u zelfs gewoon achter uw bureau doen.